یزدفردا: کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» نوشتهٔ هانریش نئو هاوس و ترجمهٔ محسن الهامیان در ۵۰۰ نسخه با ۳۱۲ صفحه به قیمت ۳۲۹ تومان از انتشارات پارت منتشر و وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش یزدفردا: کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» نوشتهٔ هانریش نئو هاوس و ترجمهٔ محسن الهامیان در ۶ فصل کامل به عناوینی چون: تصویر زیبایی‌شناسانه‌ی یک اثر موسیقی، ریتم، صدا، راهیابی به تکنیک، استاد و شاگرد و فعالیت کنسرتی گردآوری شده است.

در ابتدا باید گفت کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» کتابی است از زبان نویسنده‌ای که آموختن هنر پیانو را بزرگ و باعظمت تلقی کرده است و سپس کتابی است در گرو شناخت با هنری که در عصر حاضر مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفته است.

در مقدمه کتاب نویسنده می‌گوید: «شیوهٔ کار من باعث می‌شود اجراکننده هر چه سریع‌تر از تصویر زیبایی‌شناسانه یعنی محتوا، احساس و عنصر شاعرانهٔ موسیقی، آگاهی یابد و بتواند آنچه را که با آن سروکار دارد، در حد تئوری ارزیابی کند».

از نظر نویسنده محتوا و تصویر زیبایی‌شناسانه در سلسه‌مراتب اجرا ارزش زیادی دارند؛ هر چند ممکن است این اصطلاحات برای نوازنده‌های جوان خوشایند نباشند و احتمالاً با اعتراضاتی مواجه شود؛ اما وی در جایی اشاره می‌کند که به کمال رساندن سبک یعنی به کمال رساندن اندیشه‌ها و هر کس که بدون معطلی این حقیقت را قبول نمی‌کند یک پای کارش می‌لنگد.

هانریش نئو هاوس به‌عنوان نویسندهٔ کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» می‌گوید: «چابکی، خلوص صدا و تلون رنگ‌ها الزاماً یک تفسیر یا اجرای هنرمندانه را تضمین نمی‌کند، بلکه این کار نیازمند الهام و کار بسیار جدی و آگاهانه است که مشخص‌کردن این مورد که کجا کار تکنیک پایان می‌یابد و موسیقی آغاز می‌شود برای اشخاص صاحب قریحه کاری دشوار است».

این کتاب برای آن دسته از مخاطبانی گردآوری شده است که باروح ظریف موسیقی آشنا هستند و نه‌تنها هنر پیانو بلکه تمام سبک‌های موسیقی باید با مخاطب ارتباطی دوسویه داشته باشد به همین منظور یکی از اصول اولیه‌ای که نویسنده در ابتدا به آن تأکید می‌کند عجین بودن روح هنرجوی مبتدی به‌صورت ذاتی باهنر موسیقی است.

شناخت مسائل تفسیری موسیقی که همان اجرا محسوب می‌شود بر خواسته از سه عامل اصلی شامل: اثری که اجرا می‌شود، اجراکننده و سازی که بدون درنظرگرفتن نوع آن باشد. همچنین با درنظرگرفتن تکنیک باید یادآور شد هر چه هدف محتوای موسیقی روشن‌تر باشد شیوهٔ رسیدن به آن نمایان‌تر می‌شود همان‌طور که نویسنده در طول نگارش این کتاب بارها این گفته را تکرار می‌کند: "هدف" راه را مشخص می‌کند، همان‌طور که راه هدف را محدود می‌کند؛ و این خود یک قانون دیالکتیک به شمار می‌رود.

کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» کتابی است کاملاً تخصصی با بیان عناوین منحصربه‌فردی که تنها در آموختن هنر موسیقی پیانو معنا پیدا می‌کند و از فوت و فن‌هایی که در ابتدای آموختن برای هنرجوی مبتدی لازم است آغاز می‌شوند تا به اجرای کنسرت و چگونگی نواختن در یک مراسم رسمی مطالب به پایان می‌رسد.

کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» نوشتهٔ هانریش نئو هاوس و ترجمهٔ محسن الهامیان در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۵۰۰ نسخه با ۳۱۲ صفحه به قیمت ۳۲۹ تومان از منتشر و وارد بازار کتاب شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا